Het Yogahuisje

We komen de stilte niet binnen door proberen binnen te komen maar door de constante milde inspanning er gewoon te zijn.

Hatha-Yoga en verstilling

Thema -Dichterbij Pranayama.-

Twee jaar geleden begonnen in het Yogahuisje yogalessen van 1,5 uur. In plaats van theedrinken na de les, gingen we aan de slag met ademoefeningen en meditatie.  

  1.  Korte intoductie in thema van de cursus of thema van de les.
  2.    Daarna wordt de Groet aan de zon of de Groet aan de maan beoefend.
  3.   In alle groepen worden de yogahoudingen of asana’s dynamisch en statisch aangeboden waarbij er een opbouw is in het aantal minuten om statisch in de houding te ZIJN. Het gaat om ZIJN en dit- zijn- werkt door naar de meditatie waar we de les mee afsluiten.                                                                                                                    
  4. We gebruiken de klassieke pranayama-of adem oefeningen die geschikt zijn tijdens de coronaperiode. Je leert alle details over het goed gebruik van je buikspieren, tussenribspieren en rugspieren. Je krijgt beheersing over  de subtiele en langzame adem.Je longen worden sterk en het zenuwstelsel kalmeert. Slijm verdwijnt.
  5. Het zitten tijdens de meditatie kan in het begin moeilijk zijn. Daar zijn hulpmiddelen voor. Meditaties zijn geleid of stil.
  6. Iedere maand is er i.p.v. Adem en meditatie een Yoga-Nidra. Dit is een diepwerkende ontspanning volgens de methode van de Bihar-school van ruim een half uur. We besluiten de les met een kopje thee.

·        De vroege vogel-groep van maandagochtend 8.45u volgt geen meditatie. Er zijn meditatieve momenten tijdens de adem les. Deze les eindigt om 10.00u behalve als er theedrinken is.